Jó marketing trükkök, amire nehéz nemet mondani
Érdekes megfigyeléseimet szeretném most megosztani veletek. A szituáció jól ismert, bevásárló központokban hostess lányok, egy órás ingyen sminktanácsadást kínálnak mindenféle elkötelezettség nélkül. Próba cseresznye, gondoltam megnézem miről is van szó, nincs veszíteni valóm, hisz úgyis ingyen van…
Miután leszólítottak, megadtam a telefonszámom, és kiderült, hogy elmúltam 23 éves, átmentem az első „potenciális vevő” szűrön. Az én sztorim körülbelül egy évvel ezelőtt kezdődött, akkor többszöri egyeztetés után se tudtunk megfelelő időpontot találni, így gondoltam ennyit erről. De szerencsére, az adatbázis nagyságának ellenére, múlthéten ismét felkerestek. Találtunk is egy megfelelő időpontot, majd miután harmadszori megerősítést is adtam biztos jelenlétemről a megbeszélt időpontban, tájékoztattak róla, hogy csak miattam rendelték be a sminkest délutánra, így feltétlen számítanak a megjelenésemre.
(Marketing leckék 1.: Nagyon fontos, kitüntetett személy vagyok a cég számára.)
Patinás pompa, elit közeg, kedves recepciós lány. Pontos megjelenés után, hivatalos űrlap – családi állapot és egyéb érdekes kérdésekkel – kitöltése után, rövid várakozás. Név szerin szólítanak, majd megkezdődik a sminktanácsadás, ami egy gyors sminkelést jelent. Az én háromnegyed órás sminktanácsadásom röpke tizenöt percig tartott, a terméknevek részletesebb bemutatása nélkül, hisz a többit majd később beszéljük át. Az átbeszéljük rész, persze már a vásárló pultnál történt, ahol gyors tájékoztatás után megtudom, hogy most minden termékhez 20%-al olcsóbban juthatok hozzá, ajándékba pedig egy 3 órás sminktanfolyamot kapok. Az ajánlat kihagyhatatlan, a kommunikáció csodás, egyértelműen nem vagyok normális, ha ezt kihagyom és teljesen természetes, hogy vásárolni fogok. Ciki vagyok, ha ezek után azt mondom, hogy kösz nem.. Na ehhez légy erős.
(Marketing leckék 2.: A magabiztos fellépés és a jó kommunikáció alappillére az értékesítésnek.)
Hiába mondtam, hogy most erre nincs pénzem.. az eladók számával és rábeszélő képességüknek köszönhetően bennem is egyre jobban nőt, a csak kellene valamit vásárolnom kényszere. A kétségbeesés azonban nem csak nálam jelent meg, az eladók pluszba még egy ingyen terméket is felajánlottak, csak vásároljak már. Jó vásárlóhoz mérten bátortalanul, de csak belevágok én is, hisz úgyis régóta akartam professzionális sminkterméket vásárolni. Miután rábólintottam a kihagyhatatlan üzletre, a sminkesem azonnal lelép, hisz most már csak fizetnem kell. „Szerencsére” lehetett kártyával fizetni. (a virtuális pénzforgalomnak hála, könnyebben fizet az ember) A jól döntöttem-e bizonytalansága nagy valószínűséggel erősen kiült az arcomra, amikor rájöttem, mennyi pénzt is fizettem ki egy darab alapozóért. Az eladó nonverbális kommunikációmat végig mérve, a vásárlást követően kezet fogott velem és megköszönte, hogy az ő terméküket választottam.
(Marketing leckék 3.: A vásárló megerősítése abban, hogy tökéletesen döntött és egy megbízható márkát választott.
4.: Kártyás fizetésre hajlamosabbak az emberek, ugyanis nem látjuk a kezünkön átmenő pénzt.)
Vásárlásommal jogosult lettem egy 3 órás sminktanfolyamra, így most hétfőn ismét többszöri hívogatás után, miután fixre mondtam a megjelenésem, sor is került az oktatásra. Ez szerencsére már nem volt akkora humbug, mint a korábbi. Tényleg beszéltünk bőrápolásról, és elkészítettünk egy nappali sminket. Az érdekes része csak ezután jött. Persze én is tisztában vagyok vele, hogy az ingyen tanfolyam, azért éri meg nekik, mert ismét „a mit veszel meg” szituációba fogok keveredni. A sminkes szobát, egyesével hagyhattuk csak el, mely persze a vásárló pultnál végződött. Így nem láthattam ki távozott üres kézzel vagy teli reklámszatyorral. A tukmáljuk a termékeinket nem úsztam meg, örök VIP tagsággal és 3x3 órás sminktanfolyammal jutalmaztak volna meg a 20%-os kedvezmény mellett, amennyiben ismét vásárolok. A korábbi alkalommal vásárolt sminktermékemet kicseréltettem a megfelelő színárnyalatra,(valószínűleg a múltkor elfogyott, így eggyel sötétebb árnyalatot adtak el nekem) majd közöltem, hogy köszönöm szépen, a 3 órás sminktanfolyamra bármikor ismét behívhatnak egy bevásárló központban, úgyhogy most nem vásárolok. A széles mosoly lekonyult, majd érdektelen hangon odaadták a sminkpapíromat, ha legközelebb vásárolnék, tudjam milyen termékeket használtam.
(Marketing leckék 5.: A vásárlókat egyesével kísérjük a pulthoz, így nem tudják egymást befolyásolni és lebeszélni a vásárlásról. Csak az eladó irányító ereje képes hatni a vásárlóra. 6.: Kedvezmények, kedvezmények, kedvezmények!!! A kihagyhatatlan csak most, csak Önnek szóló kedvezmények megkoronázása az örökké tartó VIP tagság. No és persze 3 ingyenes oktatás, miután ismét vásárlásra ösztönöznek…)
Mennyit számít a jó marketing? Sokat. Erősen nyomulós marketing mennyire hatásos? Nagyon. De csak egyszer. Lehet, hogy jó, minőségi a termékük, de ez a tukmálós marketing, egy „csak azért se vásárolok” dafke hatást eredményezett bennem. Bevált a termékük, de köszönöm többet nem. Érdekes volt, jó volt ennek a részese lenni és tanulni belőle, de hogy többet nem vásárolok tőlük e miatt a hozzáállás miatt az is biztos.
(Marketing leckék 7.: Ne rövid távú értékesítésben gondolkozz, hanem hosszú távon!)
Fiatal tervezők megmérettetése.
Negyedik alkalommal, írták ki a pályázatot a Gombold újra! tehetségkutatójára. Múlthét csütörtök óta lehet pályázni a Gombold újra! öltözéktervezői versenyére. A részleteket egy sajtóreggelin árulták el, ahol én is részt vehettem.
(A képen balról jobbra haladva: Ács Zoltán a Design Terminál üzletfejlesztési vezetője, Kovács Ágnes a tavalyi Newcomer kiegészítő kategória győztese, és Lakatos Márk stylist.)
A cél nem más, mint a nemzetközi piacra való bejutás. Az országhatárokat átlépve, cseh, lengyel és szlovák pályázók munkáit is várják. A szervezők elárulták fontosnak tartják a regionális együttműködést és szeretnék, hogy a feltörekvő tehetségeket a nemzetközi divatipar is elismerje.
„A szlovák divatvilágnak szüksége van a folyamatos támogatásra, épp ezért előny, hogy az európai országok összefogása erősebbé és hangosabbá tesz minket a nemzetközi versenyben. A közép-európai divatvilágnak is megvan az ereje, hogy ne csak hazai, hanem világviszonylatban is kivívjuk a figyelmet.”– emelte ki a sajtótájékoztatón Mgr. ZuzanaBobiková, a SlovakFashionCouncil kommunikációs igazgatója, Gombold újra! pályázat és a Central European FashionDays (CEFD) szlovák szakmai partnere.
A kategóriák nem változtak, öltözék- és kiegészítő kollekcióval lehet a versenyre pályázni. Az inspirációs forrás pedig továbbra is Közép-Európa. A pályázati munkáknál fontos az inspirációs forrás, a régi népi motívumok, minták, szabások átdolgozása, amik jól beilleszthetőek a mai kortárs divatba. A beérkezett pályamunkákat egy ötfős nemzetközi zsűri bírálja majd el.
Változás a díjakban történt, idén ugyan is nem lesz különdíj. A teljes mezőny legjobbja kapja a vállalkozásösztönző díjat, ami 10.000 euró értékű, valamint a Design Terminál is kiosztja a legjobb magyar tervezője elismerést, ami szintén 10.000 euró értékű. A pályázatokat 2014- május 5-ig lehet leadni. A zsűri augusztusig bírálja el a beérkező munkákat és előreláthatólag ősszel lesz a döntő.
A tavalyi Gombold újra! győzteseiről itt tudtok részletesebben olvasni a HYPE AND HYPER oldalán! Izgatottan várom az újabb fejleményeket..